...

wybrany filtr: adwokat delete
Przedstawicielka ustawowa małoletniego wniosła pozew o podwyższenie alimentów wraz z wnioskiem o ich zabezpieczenie na czas trwania procesu. Sąd Uwzględnił żądanie powódki w części.
Sąd Rejonowy - Sąd I instancji zagroził uczestniczce postępowania nakazaniem zapłaty na rzecz wnioskodawcy kwoty 100 zł za każde naruszenie obowiązku określonego w wyroku ustalającego kontakty wnioskodawcy z małoletnią córką. Od postanowienia Sądu I instancji odwołała się uczestniczka postępowania.
Zgodnie z treścią art. 59815 § 1 k.p.c. jeżeli osoba, pod której pieczą dziecko pozostaje, nie wykonuje albo niewłaściwie wykonuje obowiązki wynikające z orzeczenia albo z ugody zawartej przed mediatorem w przedmiocie kontaktów z dzieckiem, sąd opiekuńczy, uwzględniając sytuację majątkową tej osoby, zagrozi jej nakazaniem zapłaty na rzecz osoby uprawnionej do kontaktu z dzieckiem oznaczonej sumy pieniężnej za każde naruszenie obowiązku.
Obrońca skazanej złożyła wniosek do Sądu Okręgowego o zmianę kolejności wykonywania kar pozbawienia wolności orzeczonych w stosunku do skazanej. Sąd wniosek uwzględnił.
Małoletni pokrzywdzony, reprezentowany przez kuratora ustanowionego przez Sąd w osobie adw. SS nie może brać udziału w postępowaniu w charakterze oskarżyciela posiłkowego - na podstawie art. 354 pkt 1 k.p.k. w zw. z art. 56 § 2 k.p.k.
Zainteresowany, przystępując do danego postępowania nieprocesowego, powinien więc wskazać, jakich konkretnie jego praw lub obowiązków ma dotyczyć wynik postępowania, a w razie braku przesłanek dopuszczenia do udziału, to na Sądzie spoczywa obowiązek wydania negatywnego rozstrzygnięcie w tym zakresie. W niniejszym postępowaniu brak było podstaw do dopuszczenia HS do udziału w sprawie w charakterze uczestniczki postępowania, gdyż jak wynika z okoliczności faktycznych ustalonych w przedmiotowym postępowaniu, sprawa dotyczy nieruchomości, do której HS nigdy nie miała i nie ma tytułu prawnego.

Prokuratura prowadzi dochodzenie w sprawie znęcania się psychicznego i fizycznego nad członkami rodziny. Postanowieniem zastosowała wobec podejrzanego środek zapobiegawczy w postaci dozoru policji oraz nakaz opuszczenia lokalu. Środek ten został kolejny raz przedłużony przez sąd.
Uczestniczka postępowania w lutym 2019 r. złożyła pisemny wniosek o wyłączenie sędziego, prowadzącego postępowanie. W jego uzasadnieniu wskazała na konflikt interesów, który zaistniał między uczestniczką postępowania a sędzią. Według H S konflikt ten może mieć wpływ na stosunek sędziego do niej jako strony, jak również może mieć wpływ na końcowe rozstrzygnięcie w sprawie.

Zgodnie z art. 117 § 1 k.p.c. strona zwolniona przez sąd od kosztów sądowych w całości lub w części, może domagać się ustanowienia adwokata z urzędu. W myśl § 2 ww. przepisu osoba fizyczna niezwolniona z kosztów może domagać się adwokata z urzędu, jeżeli złoży oświadczenie, z którego wynika, że nie jest w stanie ponieść kosztów wynagrodzenia adwokata bez uszczerbku utrzymania koniecznego dla siebie i rodziny.

...